OPETH - The Last Will And Testament
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jak sám název napovídá, po delší době k nám opět zavítala nahrávka s příchutí orientu. Za celým snažením stojí mladý muž vyznávající kulturní odkaz nejen rodného Japonska, ale také západního světa, v tomto případě především Evropy. A to jak ve smyslu moderním, tak i historickém. Japonci jsou vůbec zářným příkladem takového přebírání a syntézy, avšak s tím, že konečný výsledek jakéhokoliv uměleckého usilování má vždy osobitý a někdy i dost šílený punc vycházející přece jenom z poněkud odlišné a nám často dost neuochopitelné kulturní tradice a chápání estetických měřítek.
KADENZZA v tomto smyslu nevybočuje z řady. Je vidět, že hlavnímu protagonistovi není téměř nic cizí a svaté a s menším či větším úspěchem se brouzdá metalově hudebním spektrem s častým odskokem do neoklasických vod, jak to v poslední době mají rádi třeba v Norsku. Už úvodní „Kamikaze blows“ navodí zběsile hysterickou blackmetalovou atmosféru se správně zkresleným vokálem evokujícím „podmanivé“ kvílení bizarních asijských démonů. Vůbec celá nahrávka je prostoupena nutkavým nepokojem a hysterií, která místy jako by téměř z oka vypadla ujetému psycho projektu TARTAROS dj Grimlocha. Kytarové běsnění je cele doprovázeno orchestrací, která však postrádá tradiční pompu a masivnost jak ji třeba známe u DIMMU BORGIR a spol., ale nese se v sevřenějším a mnohem intimnějším duchu, z něhož často velmi pěkně vystupují nepříliš často slyšitelné nástroje jako např. harfa dodávající celému projevu na lyričnosti. Jedním z takových vrcholů je nádherně éterická pasáž v „Mononoke“ (při níž vám v mysli vytanou obrazy stejnojmenného filmu známého Ghibli studia a která je také stejnojmenným filmem a jeho symbolikou přímo inspirována) nebo „Lament 1999“ vznášející se na smyčcích a nesměle drnkající kytaře. Tu je krásně vidět, jak šikovně umějí východní umělci zacházet s pro ně typickým sentimentem a kradmým působením na emoce posluchače, aniž by to působilo trapně a vyčpěle. Vzpomeňte si třeba na minimalistické smyčcové pasáže ve snímku „Tygr a drak“ nebo „Cesta do fantazie“. Podobný otisk v sobě nese i KADENZZA a myslím, že to celou nahrávku dost výrazně pozvedává.
Na skladbách je dost znát, že si autor potrpí na kompoziční komplikovanost a sofistikované postupy se širokým nástrojovým obsazením. Zatímco první polovina alba se nese v poměrně tradičním duchu s letmými odskoky do vod progresivního metalu, v druhé půli autor předestírá rozmáchlé, členité a z hlediska vnitřní struktury téměř vážno-hudební kompozice plné vrcholů a zvratů, disharmonií, překrývajících se smyčcových ploch, ševelící flétny, zlověstného piána a frenetických kytarových sól, bohatého vokálního rejstříku… To platí především o skladbách „Endless labyrinth“ a „War phantasma“ jako jakési druhé páteři alba rozkouskovaných do několika dílčích tematických celků plynoucích v dál, aniž by měly sjednocující motiv dodávající na soudržnosti, což v některých okamžicích působí nevyvážené a na úkor fungování skladby jako celku.
Také je sice fajn, že je autor individualista a chce si vše udělat po svém, na druhé straně by albu prospělo angažmá alespoň několika živých hudebníků, kteří by do hudby vložili něco málo z lidské živelnosti a přirozenosti výrazu. Narážím především na v některých pasážích omšele naprogramované bicí a místy umělohmotnou produkci ubíjející spoustu zajímavých nápadů a momentů, které by za jiných okolností vyzněly úplně jinak.
Ovšem jako debut je to slušný počin, který pouze nezaplňuje další mezeru na hudebním trhu, ale s přehledem z ní vyčnívá. Je vidět, že You Oshima není nováčkem a hudební vyjádření své osobnosti bere vážně a s hrdostí Japoncům vlastní a před jeho skladatelskými schopnostmi nezbývá než smeknout. Nenechte se tedy odradit prvopočáteční a do jisté míry zdánlivou nepřístupností, protože „Into the oriental phantasma“ toho v sobě skrývá opravdu hodně. Ale abyste pronikli až do nitra její komplikované a temné orientální duše, budete se přece jen muset ponořit hlouběji.
Hysterií a sžíravým nepokojem prostoupená nahrávka sázející na komplikovaný mix různorodých metalových žánrů s vážno-hudebními postupy. Syntéza hudebních estetických měřítek východního a západního světa. Přes určité výhrady je „Into the oriental phantasma“ nadmíru zajímavým počinem a od hlavního protagonisty se v budoucnu jistě nadějeme nejednoho překvapení. Čili má ambice zaujmout všechny ty, kdož se nebojí nahlédnout pod povrch a ponořit se hodně hluboko.
7,5 / 10
You Oshima
- zpěv, kytary, programování, syntetizér, samply
Iya Ikeda
- zpěv
1. Kamikaze Blows
2. Mononoke (God Of Worms)
3. Wheel Of Fortune
4. Endless Labyrinth: Scarlet Messiah
5. Endless Labyrinth: Reincarnated Evil
6. Endless Labyrinth: Labyrinth In The Waters
7. Endless Labyrinth: Karma Of The Witch
8. Lament 1999
9. War Phantasma: The Last Slaughter’s Remembrance
10. War Phantasma: Awakening
11. War Phantasma: In The Dream Path
12. War Phantasma: The Obsession
13. War Phantasma: Requiem For The Last War
Into The Oriental Phantasma (2003)
The Reality In The Phantasmagoric World (2002)
U me hodne dobry. Japonci me bavej filmama, komiksama i hudbou. Delaj to proste po svym, coz na evropana, alespon tedy na me, pusobi jako atraktivni....
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Aktuální EP ukazuje dvě tváře současně. Zprvu klasický symfonický patos, pak ovšem skladby „200 Years“ a „Live The Tale“, které se bez sborových refrénů obejdou, a hned je to o třídu lepší. Tudy vede cesta z tvůrčí smyčky a bezradnosti posledních alb.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.